donderdag 1 oktober 2009

Luierbroekje

Pff, wij besloten over te gaan op katoenen luiers. Uiteindelijk is het wel milieuvriendelijker en het scheelt toch ook wel in de kosten. Als je maar weet hoe het moet. Dus beslissing genomen en dan? Kan je op zoek naar de perfecte spullen. Afijn, de gewone vouwluier zou het worden en die hadden we op marktplaats zo aan geschaft. Samen met een aantal overbroekjes die ervoor zorgen dat de kleren niet nat worden. Maar die broekjes waren al snel te klein. En dan? Uiteindelijk een paar mooie gevonden en die pasten wel, maar zijn nog wat groot en daardoor zitten de kleren toch niet helemaal lekker. Dus die gebruiken we nu voor snachts, als de luier zo dik is dat ie toch goed zit. En overdag? Gebruiken we strikslips. Ja ook ouderwets. Maar ja, die gaan ook niet eeuwig mee en soms gaat er wel eens eentje stuk. Toen kwam ik op internet iets tegen: iemand die de strikslip samen met fleece tot een luierbroekje had gemaakt. Dus ik ben ook aan de slag gegaan!


Werkwijze: Strikslip op de stof leggen en bovenaan een extra stuk houden om dubbel te vouwen. Van de strikslip de 'oren' afknippen en bovenaan in het midden vaststikken. Dan de bovenkant omvouwen en om de bevestiging van de strikslip vast stikken. Zo krijg je stevige zijkanten en ontstaat er bij de strikslip een soort vakje waar de inlegger in geschoven kan worden. Aan de ene kant heb ik een lange strook klittenband (zachte kant) bevestigd. Aan de andere kant 1 stukje zachte en harde klittenband. Zo kan je het broekje zo strak als nodig vast maken en in de was vouw je alleen het puntje dubbel zodat het klittenband niet gaat klitten met de stof.
Aan de onderkant heb ik de zijkanten van het fleece ook weggelaten zodat je onderaan een rechte lap houd.





































Uitendelijk zat het broekje niet goed en heb ik er aan de zijkant elastiek aan gezet. Hij zit nu beter, zie de foto's voor en na. Maar het elastiek had nog wel hoger gekund, maar zit in principe nu wel goed. Bij de eerste draagtest vergeten ook nog een broek aan te doen, maar de romper kon in ieder geval gewoon goed dicht. Ik had de strikslip uiteindelijk te smal geknipt waardoor Hannah's grote boodschap ook in het broekje terecht kwam. De volgende zal ik dus de strikslip zo breed mogelijk laten zodat die om de luier gevouwen en ingestopt kan worden. Het elastiek bij de benen zet ik ook wat langer door. Maar verder is hij goedgekeurd!




Vervolg nummer 2. Ik heb bij alle broekjes aan de bovenkant de rand doorgestikt omdat dat meer stevigheid geeft in de taille. Bovendien laat het fleece met daartussen gevouwen de strikslip ook geen vocht door. Ik kwam erachter dat dan de tailleband een beetje open gaat staan bij de rug dus bedacht me dat daar wel elastiek in kon. Nu had ik er toevallig eentje waarbij de strikslip kapot getrokken was, dus nieuwe erin gezet én elastiek wat helaas nog niet strak genoeg zit. Maar dat is dan voor vervolg drie hoor. Hier de foto's kan je meteen even zien tot hoever het elastiek dan nu bij de benen zit.

Geen opmerkingen: