dinsdag 7 december 2010

En tas voor een kerstpakket.

Namens het Jip en Janneke forum waar ik lid van ben mocht ik een kerstpakket in elkaar zetten.
Nu ja, ik mocht zelf weten hoe ik het deed en wat er in kwam.
Nu had ik wel een idee en heb een knapzak gemaakt om het pakket in te doen en een oprolbaar 'mapje' voor haarfrutsels wat ik beschrijf in mijn volgende bericht.


Eerst de tas. Ik heb alleen restjes stof gebruikt, weer zo lekker recyclebaar dus.
Ik heb een ledikantlaken gebruikt waar een vlek op zat. Dubbelgevouwen en mijn grootste tupperwaredeksel gepakt en een circel getekend en die uitgeknipt. Zo had ik dus 2 cirkels.
Ik heb van de streepjesstof en het laken ook een rand van ongeveer 30 cm geknipt.
Alles gezigzagd uiteraard.
Ik heb eerst de steepjesstof dubbelgevouwen en zo aan 1 van de cirkels gezet. Dan heb je dus aan beide kanten de goede kant van de stof. Vervolgens de lakenstof aan de streepjesstof gezet. In de lakenstof tevens een tunnel gemaakt van ongeveer 2 cm breed.
Bij het aanzetten van de streepjesstof kwam ik er achter dat ik dus beide randen te kort had geknipt. Niet getreurd ik had nog een stof liggen met andere strepen en heb daar een stuk van tussen gezet.

Nadat alle lappen alles in elkaar zat heb ik de volgende cirkel op de eerste cirkel gelegd. Goede kanten op elkaar. Stikken en een stuk openhouden want je stikt de tas dus tussen de cirkels. Vervolgens tas eruit trekken en laatste stuk verder stikken.
Touwtje door de tunnel en aan het uiteinde van het touwtje heb ik met een restje Jip en Janneke stof (zie het haarfrutselbericht) een leuke applicatie gemaakt.


Toen vond ik de tas nog wat kaal en heb ik er een hengsel aangemaakt met de streepjesstof. Gewoon een lange reep geknipt en zigzaggen. Binnenste buiten dubbelvouwen over een lang stuk touw. (je vouwt het touw dus tussen de lagen stof) Het touw zet je bij het ene uiteinde van het hengsel vast en vervolgens stik je de lange zijkant dicht. Dan keer je eerst het hengsel goede kant buiten door aan het touw te trekken. Het touw knip je zo dicht mogelijk bij het stiksel af. Dan de open kant nog afwerken en aan beide kanten van de tas aanzetten. Goed opletten dat je hengsel niet gedraaid zit.

In dit geval wilde ik er nog een extratje aandoen in de vorm van een label. Een restje blauwe lakenstof dubbelgevouwen en daar een label van gemaakt. Met watervaste stif op geschreven en aan de tas gezet.

En hij is best groot kijk maar wat er in past!

Het pakket werd trouwens erg gewaardeerd wat de moeite ervoor in het niet doet gaan.

Geen opmerkingen: