dinsdag 7 december 2010

Haarfrutselmapje

Onze Hannah gaat regelmatig uit logeren en dan probeer ik op een handige manier wat haarfrutsels mee te geven. Elastiekjes, clipjes een borstel etc. gaat dan in de tas.
Om het allemaal wat overzichtelijker te maken wilde ik daar een mapje voor maken.
Nu had het gezin waar ik en kerstpakket voor maakte ook een meisje met haarfrutsels wat mij dus de mogelijkheid gaf om een mooi proefmodel te maken.

Ik heb een fleecesjaal gebruikt die aan beide uiteinden een stukje dubbelgevouwen heeft. En ik had een kliederschort van Jip en Janneke waar de waterdichte laag aan de achterkant van los liet. Verder nog een stuk rekbaar wit hor-gaas en wit lint.

Ik heb van de sjaal het stiksel rondom afgeknipt en de dubbele stuk losgehaald. Toen dat stuk genomen en drie keer op de sjaal gelegd zodat de lengte van het mapje drie keer dat dubbele stuk is. De ene kant van het mapje bestaat dus uit twee lagen fleece waar ik drie vakken van gemaakt heb voor de kammen en borstels etc.
Aan de andere kant heb ik met het witte hor-gaas ook drie vakken gemaakt voor de elastieken. Het gaas heb ik afgewerkt door een stuk wit lint vast te zetten met en zigzagsteek.
In het midden 2 brede linten in de breedte en ook die heb ik in het midden 2 keer vastgezet. Dan blijft het beter zitten en zakt niet alles naar onderen.


Je vouwt het mapje 1 keer dubbel en dan in twee├źn. Zo kan je kijken waar een knoopje en lusje moet. De knoop heb ik alleen op de Jip en Janneke stof vastgezet. Omdat die best dun was heb ik aan de achterkant extra stof gedaan ter versteviging.
Vervolgens heb ik de beide stoffen op elkaar gelegd. De Jip en Janneke stof heb ik om het fleece gevouwen en vastgezet met een stiksteek. Tevens een lusje in de rand verwerkt. Vervolgens heb ik aan beide kanten de vakken nog een keer gestikt en voor de vakken langs in de breedte gestikt zodat de stof niet gaat schuiven.
Spulletjes erin, oprollen en klaar is het mapje.


Door de fleece gaan de elastiekjes in het vakje niet zo schuiven en heb je toch geen afsluiting van het vakje nodig. Ik had ook nog elastiek in het randje kunnen doen bedacht ik mij later maar dan bestaat de kans dat het hele mapje door het elastiek vervormd word. Klittenband maakt halen op sommige elastieken dus dat is ook niet handig.

Dit mapje heb ik dus weggegeven en nu heb ik er voor Hannah nog geen een gemaakt. Ik heb al een stuk wit fleece liggen en moet nu eerst even gaan bedenken of ik een hele grote maak (want ze heeft best veel dingen in alle soorten en maten) of toch een kleintje voor als ze uit logeren gaat.

1 opmerking:

Rene zei

Beste Joke,
Zou I mij kunnen vertellen waar U de jip & janneke stof heeft gevonden?
Ik ben op zoek naar J7J stof maar kan niks vinden

U kunt mij up houseofmaktub @ yahoo.com (zonder spaties) contacteren

Groeten
Rene uit Australie