maandag 17 januari 2011

Potlodenrol

Jaaaa, eindelijk mag ik hem showen!
Ik heb voor een swap van 'mijn' forum een potlodenrol gemaakt. Ik zag het op een andere freubelsite en bedacht me dat ik dát enorm leuk vond! Mijn moeder heeft inmiddels eentje voor haaknaalden gemaakt, ook leuk geworden.

Maar hier de foto's en beschrijving.
Ik heb het meeste zo uit mijn hoofd gedaan, daarom moest ik er eerst even goed over nadenken. En samen met mijn moeder ben ik een heel eind gekomen, tot het eindresultaat ;)


Men neme 2 lappen stof die je met de verkeerde kanten aan elkaar zigzagt. Ik heb geloof ik 40 bij 40 cm genomen.

Vervolgens heb ik met een proeflapje gekeken hoeveel stof ik nodig had voor de rand over de potloden. Uiteindelijk kwam ik op 2,5 cm per potlood, ik heb een stuk genomen van 50 cm lang en 30 cm breed.

De lap dubbelvouwen en op de vouwlijn strijken, de randen zigzaggen.
En dan vastzetten. Het eerste potlood iets verder van de rand omdat er nog een bandje om de rand moet.

Ik heb met stofkrijt en een liniaal lijntjes gezet van 2,5 cm uit elkaar. De rand heb ik met 2 cm speling vastgezet op de stof. Zodat er 2 potloden per vakje kunnen ongeveer. Daardoor gaat 1 potlood er makkelijk in en uit.


Ik heb met de rand even makkelijk gedaan, dus eerst boven en onder. Voor onder heb ik eerst per vakje een vouw vastgespeld, rekening houden welke richting je op naait, anders gaat je voetje steeds in de vouw.


De flap dichtvouwen, opmeten hoeveel cm de rol nu is. Dat deel je door drie om de plaats van de knopen én de lusjes op te meten.


Lusjes vaststikken op de naad.


Rand aan de ene kant vaststikken over de lusjes heen, dan de rand omvouwen, vastspelden en de lusjes eromheen naar buiten vouwen.


Andere randje eromheen, knopen heb ik met de hand vastgezet. De vouw van de flap heb ik gestreken. En de rol is klaar.

Stofjes, randje, lusjes, knopen en garen allemaal uit de stofjeskast van mijn moeder.

2 opmerkingen:

de Ruijter zei

Wat vond je swapsister en nu van?

Joke Vermanen zei

Ohja, mijn swap-ontvanger vond hem helemaal leuk!
1 van de kids wilde direct al met de schaar aan de slag omdat die de mooie plaatjes eruit wilde knippen!
Ik zal ook even een berichtje plaatsen met wat ik heb gekregen