dinsdag 15 januari 2013

Katoenen maandverband versie 2

Ik gebruik al sinds 2009 katoenen maandverband. Dat is dus al bijna 4 jaar.
En ik zou niet anders meer willen ook, dat besefte ik afgelopen zaterdag dubbel en dwars. Toen ging ik samen met Freddy naar de film en uiteraard was ik mijn maandverband vergeten. Dus even 'snel' de AH in voor een pakje Libresse, want dat gebruikte ik voorheen ook. Nou alleen de prijs deed me al zeer, maar ja ik was het gewoon niet meer gewend om maandverband te kopen. Terwijl ik vroeger elke maand 1,5 pakje maandverband gebruikte. En toen na de film ging ik naar de wc en bleek maar weer wáárom ik begonnen was met katoenen maandverband. Het deed me daar toch zeer!

Afijn, deze korte inleiding was de reden dat ik dit nieuwe bericht gemaakt heb.
Want sinds mijn eerste bericht over het maandverband heb ik inmiddels wat meer inlegkruisjes gemaakt, maar vooral mijn maandverband aangepast. Inmiddels hebben alle maandverbandjes een fleece achterkant. Maar dan heb ik het om het verbandje heen gestikt zodat je een soort anti-lekrandje krijgt en dit werkt echt súper!

Ik gebruik de verbandjes ook bij het hardlopen omdat ik dan nogal eens wat ander vocht verlies.... souvenir van de zwangerschap/bevalling van Hannah ;)

Ik heb de oude inlegkruisjes die versleten waren bij de randen hergebruikt als maandverband. 2 op elkaar, flanel bovenop en fleece eromheen en klaar.
Dus ik gebruik nog steeds het zelfde verband. En afgezien van water en zeep om ze te wassen kost het me dus geen 3 euro per maand meer. Dat heeft me de afgelopen 4 jaar dus al 36 euro per jaar gescheeld, totaal dus 144 euro.

De stoffen zijn allemaal restjes. De fleece had ik over van een quilt waar ik het als voering gebruikte, de badstof zijn gewoon oude handdoeken uit de keuken en een badlaken. De flanel waren restjes uit de kast van mijn moeder. Zo heeft ze er eens een pyjama en slaapzak van gemaakt. Dus kostte het me alleen band en garen.

Nou als dát geen consuminderen is, weet ik het ook niet. Én die maandverbandjes liggen nu niet op een afvalbult maar gewoon weer schoon in de kast.

Geen opmerkingen: