donderdag 5 juni 2014

Refashion Spijkerbroeken/Jeans

Ik heb een stapel spijkerbroeken in de kast liggen die te wijd zijn bij de taille, slijtsporen vertonen of andere mankementen hebben.
Wat ik niet in de kast heb liggen is zomerbroeken. Dus ik combineer die twee en voila!

Ten eerste heb ik bij deze broek de taille ingenomen. En een knoop aangenaaid. Zo wordt de broek smaller bij de taille en zakt hij niet af. Deze broek is dus eigenlijk een maat te groot ,van toen ik dus een maat dikker was, maar is amper gedragen. Zonde vond ik en nu kan ik hem gewoon aan!

Hier een knoop naast de gewone knoop genaaid. Als de broek na een dag dragen toch wat wijder is geworden kan je zo simpel de taille strakker maken. Maar dat was in mijn geval niet genoeg.


Dus moest ik het label verwijderen en op 2 plekken de broek innemen.


En nu zit hij als gegoten.

Bij de volgende was er op het zitvlak wat slijtage van een telefoon in de kontzak bijvoorbeeld. En de knieƫn waren versleten. Ik heb opgemeten tot hoever ik de broek over de knie wilde hebben en daar een flink stuk onder de pijpen afgeknipt. Niet gemeten gewoon uit de losse pols.


Vervolgens van een restje overhemd stof de broekspijpen gevoerd en de broek verder versierd. Ik had geen stukken die groot genoeg waren dus heb ik stukjes aan elkaar gezet met een siersteek. 1 kontzak verwijderd maar die zat in een hoek vast met zo'n spijkertje. Dus het label van de vorige broek eroverheen vastgezet. Onderop de andere zak zat een slijtplek dus heb ik daar een nepzakje van de overhemdstof op genaaid.


En toen zag ik op de foto nog een blauwe vlek.... Niet getreurd. Nog even 2 restjes gecombineerd en een zakje gemaakt. Waar mijn telefoon prima in past, scheelt weer in de kontzak stoppen.


Helemaal tof toch?

Broek nummer 3 is effen gebleven. Ik weet alleen niet of ik hem zo houd, wellicht dat een paar keer dragen mij op nieuwe ideetjes brengt.
Maar dit is wat ik gedaan heb. De broekspijpen afgeknipt en van de onderkant van de pijpen een stukje aangezet met een split. En op de zijkant van 1 broekspijp een zakje met klep gemaakt omdat daar een lijmvlek zat.


Misschien snap je het wel als je ziet hoe de broek nu over de knie valt. De split zit niet helemaal naar wens. Maar wie weet blijkt na het dragen en wassen dat het wel meevalt.


Dat was het voor deze 3 broeken. Nu eens bedenken wat ik met de rest ga doen!

3 opmerkingen:

Joke de Ruijter zei

Je zou aan de split een bandje met een kamsnapper kunnen zetten zodat je de split wat dichter kunt maken? Of gewoon met gekleurd garen en de dubbele steek doorstikken? Krijgt de onderste broek ook wat meer kleur.

Joke de Ruijter zei

Ohw ja, en ik heb nog drie boxen met stof waar je gerust stof in zult vinden om nog een "nieuwe" korte of driekwartsbroek te maken.

Joke Vermanen zei

Tuurlijk, maar die spijkerbroeken zijn 'onverwoestbaar' en dat helpt mee aan mijn draagcomfort :P